Hoe Overleef Ik ... China?

Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. And today? Today is a gift. That's why we call it the present. - Babatunde Olatunji

Zoals al aangekondigd stond mij deze week het een en ander te wachten. En het was de laatste dagen al een beetje te merken; het grandveld werd opgeknapt, mensen, zowel ‘gewone' mensen als mensen in pak door elkaar, waren aan het oefen om goed te marcheren, grote ballonnen hingen naast het sportveld, nieuwe lantaarnpalen, soldaten die speciale trainingen hadden, en allerlei vlaggen. En dat allemaal voor de festiviteiten van begin oktober.

Maar voor niks gaat de zon op en dat geld ook voor de studenten hier. Want aangezien wij een aantal dagen vrij krijgen moeten we ook iets extra's doen. In dit geval lessen in het weekend inhalen. En natuurlijk ben ik de gelukkige om om acht uur 's ochtends te worden verwacht voor twee en een half uur management of information systems! Holladijee! Laten we het er maar op houden dat dit bij de China Experience hoort en dat het niet voor niks is.

Zondag wat het tevens ook Mid-Autum oftewel Moonfestival, zoals eerder verteld is het vergelijkbaar met Thanksgiving waar familie bij elkaar komt en samen eet. Jullie westerlingen zouden op zo'n avond misschien de kans grijpen om lekker uit eten te gaan, maar wij besloten juist het tegenovergestelde, wat een unieke ervaring is. Zo'n bijzondere ervaring begint natuurlijk met boodschappen doen, een hele klus tussen allemaal chinezen die ook aan last-minute shopping deden. Uiteindelijk met een gevulde kar vol pasta, brood en kaas en wijn (oh oh oh wat is dat een unicum!) begaven we ons terug naar de keuken waar we met één kookpit aan de gang konden. De maaltijd was overheerlijk en werd toepasselijk afgesloten met moon cakejes. Het was een avond waarop je weer waardeert hoe fijn het is om gewoon thuis te eten, ook al is de sfeerverlichting niet meer dan een tl-buis wat de sfeer niet echt bevorderd.

Yesterday is history
Als is 1 Oktober alweer eergister, het is wel een ‘historische dag' en na Chinees Nieuwjaar misschien wel de grootste festiviteit van het jaar. Het is de nationale dag waarin de verjaardag van het land wordt gevierd, wat dit jaar alweer de 63e verjaardag is. Helaas geen ‘5e of ‘10e verjaardag want dat zou vele parades en vuurwerkshows inhouden.
Voordat we 's middags richting de stad gingen, eerst met Caroline naar de kapper... Er werd ons verteld dat Chinezen niet echt gewend zijn aan ‘ons' haar, aangezien dat van hen veel dikker en stugger is. Maar dat viel gelukkig wel mee. Er was enkel wel een ander obstakel, hoe leg je een Chinese kapper uit hoe je je haar geknipt wilt hebben, wat laagjes zijn, dat je langer of korter wilt, en dan wordt het helemaal lastig als ze geen spiegel achter houden om te kijken of de lengte goed is. Dus misschien met iets korter haar dan gepland, 20 yuan lichter (ongeveer €2,50) en met een lekker gewassen en ontspannen hoofdje, kwamen we anderhalf uur later de kapsalon weer uitlopen.

Daarna begaven we ons naar Tianamensquare, dat was volgens de Chinezen ‘the place to be', al gaan velen er zelf niet naar toe omdat het veeeeeel en veeeel te druk is daar. En dat was het ook. Metrostations waren mierenhol vol kriejoelende mensen die zich allemaal begaven naar dezelfde plek. Wat eigenlijk wel verbazend is, is dat het plein enkel is versierd met bloemen en dat dat voldoende is om zo veel mensen aan te trekken. Voor de Chinezen is het meer een teken van trots en waardering voor hun land.

In Nederland zal dat denk ik nooit zoveel mensen naar één plek brengen, wij willen vermaak, muziek, of wat dan ook. Uiteindelijk moet ik ook eerlijk toegeven dat ik me wel bijzonder heb vermaakt, omdat het gewoon leuk blijft om zoveel Chinezen bij elkaar te zien. Verder hebben we ook de ideale gadget voor onze trip gescoord, een typisch Chinees petje die ons hoofdje goed zal beschermen tegen de vele zon..

Today is a Present
Dinsdag was de enige normale dag, maar vandaag was een cadeautje van de universiteit. De universiteit is namelijk 75 jaar geworden. En ook dat kon niet onopgemerkt voorbij gaan. Vanmiddag hebben we een tochtje universiteit gemaakt en het er waren overal kraampjes waar verenigingen werden vertegenwoordigd, de Chinese cultuur vereniging, astrologie vereniging, reis vereniging, vereniging voor koreanen, Chinese-hip-hop-dans vereniging en ga maar door. Ook was er een grote parade op het sportveld, waar ook de eerste jaars (verplicht) een optreden moesten doen. Een meisje vertelde ons dat ze waren verdeeld in verschillende groepen; tai chi, taekwondo , en een soldaten en ze een maand lang hebben voorbereid voor deze dag. We hebben even gekeken naar de taewondo performance, en het zag er erg goed uit. Honderden studenten die precies (of bijna precies) dezelfde bewegingen uitvoerden en een paar die toch wel even in nog geen minuut zo'n 30 plankjes konden breken indrukwekkende schop bewegingen. Verder hebben we een onze maagjes kunnen vullen met internationale gerechtjes op de foodmarket. Het gaf een beetje een Koninginnedag gevoel waarbij je langs allemaal kraampjes loopt om te kijken wat ze overal hebben, wat een hele gezellige en gemoedelijke sfeer gaf op de universiteit.

De dag werd afgesloten met een hele grote performance. Gister hadden we er al drie uur voor in de rij gestaan om de kaartjes te bemachtigen dus de verwachtingen lagen hoog. En we hebben ervan genoten. Nadat er eerst een run op de stoelen was toen de bewaking (of ik kan beter toezichthouders zeggen) de dingende chinezen niet meer in de hand hadden) begon de show. Het bestond uit leuke filmpjes wat erg grappig was (voor zover wij het konden volgen), dansoptreden en veel zang. Hierdoor kregen we meteen een kijkje in wat chinezen voor muziek smaak hebben. Er was verrassend veel klassiek met hoge noten, maar wat in de helft van de gevallen werd ondersteund met een lekker deuntje wat een super gaaf effect gaf. Ook kwamen er een paar Chinese ‘oldies voorbij waarbij de chinezen met volle borst meezongen. Ben je nieuwsgierig, kijk bij mijn linklijst daar staan twee youtube linkjes. Het hoogtepunt uiteindelijk was misschien nog wel toen de university president een liedje ging zingen op aandringen van de presentatoren en het publiek.

Tomorrow is a mystery
Het hoogtepunt van mijn vakantie begint morgen: Twaalf dagen reizen. Of eigenlijk overmorgen want morgen begint met een 28 uur lange treinreis. Maar als we uitstappen komen we in het zonnige zuiden tussen de bergen, rivieren, rijstvelden, oude steden en wie weet wat nog meer..
De komende tijd zal er dus een behoorlijke ruisstilte te merken zijn van mijn kant, maar daarna zal ik jullie bombarderen met geweldige verhalen en prachtige foto's, dat is beloofd!

nancy bruinenga

Lieve knappe Juul,

Met bewondering en trots je verhaal gelezen met treffende openingsquote: yesterday, tomorrow and the present. Jij beleeft je present duidelijk als een gift en je verhalen zijn beeldend en nemen ons mee in jouw grote avontuur. Bewondering stijgt voor je aanpak en energie. Goede reis wederom en tot over een week of twee. Veel liefs van je oerhollandse buuf, nr 7. XX Nans

kelly

Hee Juul :) erg mooie uitspraak en erg leuk verhaal :D ! ben benieuwd naar je reis , geniet er van xxx kelly

Annemiek K

Zoveel maak je daar mee in China, heerlijk om mee te kunnen genieten :)

Kan niet wachten op je volgende blog met wat je mee hebt gemaakt op reis door China !