Hoe Overleef Ik ... China?

"Don't Worry, Be Happy" - Bob Marly/Chinese Professor

Een week zonder veel bijzondere uitstapjes, maar met genoeg verwonderingen.

Eventjes een middag naar het Fragrant Hill Park, dat was ons plan vorige week. Het wat slechts een paar metro stops verder, maar het liep iets anders dan gedacht. Met z'n vijfen vertrokken we rond half 1. De metro uitgekomen stapten we de bus in, no problemo. We vroegen aan een man of hij ons kon vertellen waar we eruit moesten, easy peasy bij de laatste stop.

Onderweg naar de laatste stop vroeg hij waar we vandaan kwamen en het standaard antwoord is dan ‘Wo shì Hélén rén (uitspreken als Guh-lan, waarbij je de uh klank moet maken met je tong half uit je mond en zo laag mogelijk; maar dat terzijde). En onze medereiziger begon daarop natuurlijk over de bloemen en de tulpen en hij vond dat wij Europeanen er altijd zo ‘shinny' uitzien. Gevleid door deze alleraardigste man, vroegen we verder en we kwamen erachter dat hij professor is op de technische universiteit. Hij vertelde verder over zijn land en landgenoten. Volgens hem is de hoge werkdruk in China de reden dat de Chinezen niet zo shinny zijn. Vooral de mannen leiden hieronder. Niet alleen wordt een goed prestatie verwacht op werk en school, maar ook de vrouwen stellen hoge eisen aan mannen. Vrouwen stellen als een van de eerste eisen aan mannen dat ze een huis moeten bezitten. En dan geen schuurtje op het platte land, maar een echt stenen huis in de stad. Dus inderdaad, de mannen gaan op zoek naar een huis. Hier in Beijing echter, is de prijs per vierkante meter is momenteel ongeveer 30.000 yuan (ongeveer gelijk aan 3750 euro's). Terwijl het inkomen van een gemiddelde Beijing ligt op 3.000 yuan! Met de volgende twee dingen als gevolg: 1. Mannen nemen een hypotheek waar ze een behoorlijk lange tijd aan vast zitten, 2. Ze maken meer kans op de relatiemarkt, en aangezien huwelijken hier als erg belangrijk worden ervaren is hebben ze daar wat voor over. Eenmaal getrouwd en gesetteld, komen. de problemen vooral financieel. De hypotheek moet worden betaald, het eten, en met een maatschappij waar meer en meer waarde wordt gehecht aan materieel bezit, zijn er nog meer uitgaven die erbij komen. Dus of we nog te maken hebben met een gelukkig huwelijk... Volgens onze medereiziger niet, tegen al mijn verwachtingen in vertelde hij dat scheidingen hier in de stad vééél voorkomen, met de druk van de hypotheek die moet worden betaald als (een van de) grootste oorzaken. Maar inderdaad, het gaat hierbij voornamelijk over het leven in de stad, gelukkig houden huwelijken op het platteland in de meeste gevallen wel stand. Volgens hem hebben wij deze druk veel minder. Hij vertelt zijn studenten altijd dat ze niet zomaar een huis moeten kopen, maar eerst moeten doorleren en een goede baan vinden. Daarom heeft deze goedlachse en vriendelijke professor voor zijn studenten altijd de wijze raad: Don't Worry, Be Happy, want dat maakt het leven een stuk gezelliger.

En toen moest de professor uitstappen, maar waren wij toch zeer blij met alles wat we gehoord hadden. Maar ondanks dat ons ritje behoorlijk interessant was, duurde de rit toch wel behoorlijk lang. Eenmaal bij de laatste bushalte aangekomen kwamen we massa's mensen tegen, we moesten eerst nog een kwartiertje lopen waarna we in een behoorlijk groot park aankwamen. We hadden niet alleen de reis, maar ook de grote van het park behoorlijk onderschat, het is namelijk gerust een bos noemen. We besloten om de kabelbaan naar boven te nemen en vervolgens naar beneden te lopen. Door de drukte hebben we een uur in de rij gestaan. Helaas door de erge smog (dit maal een air quality index van 357 ook wel 'Hazardous; Healthy individuals should avoid out door activities and exercise') was het uitzicht beperkt maar desalniettemin hebben we het groen, geel en rood gekleurde bos kunnen bewonderen. Toen de schemering begon in te zetten besloten we om achteraan in de gigantische rij voor de bus te gaan staan en uiteindelijk na 7 en een half uur waren we teruggekeerd van ons park bezoekje.

Op zaterdag avond zetten we het motto van de professor voort; er stond ons een bijzonder feestje te wachten.. HALLOWEEN! Verkleed en wel gingen we naar ‘Lan-Club'. Tegenover de twintowers in een door Philippe Starck designed opstekje (inclusief 45 VIP rooms en oesterbar), bevonden wij ons onder de high-class van Beijing. Maar wat misschien nog wel het meest speciale was van deze club waren de toiletten. Geloof het of niet, ze worden beoordeeld als de beste toiletten van de stad! En terecht. Het kleinste kamertje is zo klein niet met een afmeting van ongeveer 2 bij 3 (of 4). En naast een strak-designed toilet, mooie grote spiegelwanden met een gekleurde waas voor extra sfeer vond je er ook een waterfontein waar een gouden zwaan je handen afspoelt. Maar het meest bijzondere was nog wel de grote troon die ook aanwezig was om even lekker uit te rusten. Niet voor niks dat er een boordje hangt in de kamer met het verzoek om niet langer dan 5 minuten op het toilet te blijven omdat er meer gasten zijn.

Gelukkig was het echter niet alleen de toiletten die de avond tot een top avond maakte. Goede muziek en veeel gezelligheid hadden ook een grote bijdrage. Bijzonder was echter wel dat de aanwezige chinezen het rond een uurtje of één à twee het voorgezien hielden, terwijl de buitenlanders toen nog binnen kwamen lopen. We eindigende de avond dus in een internationale setting, maar ook dat mocht de sfeer niet drukken.

Ook op de 31e werd was het motto van toepassing, dit maal voornamelijk voor de Chinese studenten. Die avond was er een Halloween feest op de campus. Wij hadden eerst college tot 9 uur waardoor we pas later aan konden schuiven. Maar achteraf gezien hadden we niet heel veel gemist, behalve dat het eten op was en wij na drie uur college best wel trek hadden gekregen. Maar dat werd goed gemaakt door onze Aziatische mede studenten die ons goed konden vermaken. Niet alleen hun geweldige outfits deden het. Allereerst spraken we een van onze buddies, die ons met blozende wangen vroeg wat je nou eigenlijk moet doen op een feestje? Wat er zijn blijkbaar aardig wat chinezen van mijn leeftijd die nog nooit zo iets hebben mee gemaakt. Echter toen gangnan style werd gedraaid werden alle mogelijke zorgen vergeten en vloog het dak eraf, en daar is niks te veel mee gezegd. Er werd mee gezongen, gesprongen en de bijpassende dans-moves mochten ook niet ontbreken. En een ieder die bewegingloos bleef staan, viel zeer uit de toon. Zij hadden in ieder geval de tijd van hun leven, wij besloten echter om maar wat te gaan eten.
Het weekend bestond helaas uit studeren want er moeten ook tentamens gemaakt worden. Maar in het weekend stond me nog iets anders te wachten waarvan de meesten van jullie wel op de hoogte zullen zijn. Zondagochtend werd ik namelijk verrast door een laagje wit poeder in mijn vensterbank. De universiteit was veranderd in een winters paradijs en dan te bedenken dat het twee weken geleden nog ruim 20 graden! Uiteindelijk bleek dat er die nacht een flinke sneeuwstorm had plaatsgevonden waarbij 5,8 cm naar beneden was komen vallen, en daarbij werd code oranje afgegeven en 10 autosnelwegen werden afgesloten. Echter ‘zo onvoorspelbaar als het weer', of ‘de krachten van moeder natuur' gaan niet op. Volgens een internetartikel ging het namelijk zo:
De Chinese hoofdstad Beijing had al maanden geen druppel meer uit de lucht zien vallen. Daarom besloten wetenschappers dinsdag de wolken te laten uitregenen. De meteorologen kunnen het laten regenen wanneer ze willen. Wolken worden met behulp van vliegtuigen ingespoten met bepaalde vloeistoffen, waardoor de neerslag direct begint te vallen. Dat de wolken uitregenden als sneeuw, kwam door een tempratuur van -2 graden Celsius. Eigenlijk was het de bedoeling dat het zou geen regenen, maar Beijing is nu bedekt met een pak sneeuw. De Chinezen gebruikten hetzelfde trucje om het tijdens de opening van de Olympische Spelen in 2008 juist droog te houden. Ook in Rusland en Afrika worden dit soort methoden gebruikt.
En het klopt inderdaad dat we de afgelopen maanden niet veel regen hebben gezien, maar dat mysterie is nu dus ook opgelost. Maar ze hebben geloof ik nog geen spuitje gevonden voor de temperatuur, want of ik daar nu zo happy mee ben... ik ben in ieder geval benieuwd wat dit betekend voor de komende maanden. Voor de komende week betekend het in ieder geval warme truien dragen, want het duurt nog even voordat de centrale verwarming wordt aangezet. (Voor de goede orde, het is wel al vrij snel gaan dooien, en ik heb zelf geen last gehad van het winterse weer.)

Er was meer China nieuws, want terwijl alle ogen gericht zijn op de verkiezingen in Amerika, vindt aanstaande donderdag het 18e partijcongres plaats in Beijing, wat naar verwachting ruim een week zal duren. Hier neemt Xi Jinping onder andere het stokje over van president Hu Jintao en worden de nieuwe leden van het Centraal Comité worden benoemd. Het Centraal Comité is het machtigste orgaan binnen de communistische partij in China en zij zullen de komende tien jaar het land regeren. Wat er verder gebeurt in deze week, wordt vooral achter gesloten deuren besproken. Al worden er buitenlandse waarnemers tot zeker hoogte toegelaten, niemand weet hoe het er tijdens een partijcongres écht aan toe gaat. Wat we wel weten is dat de staat er op dit moment alles aan doet om alles zo rustig mogelijk te laten verlopen. Dat houdt in dat er naar schatting honderd activisten zijn opgepakt, de bouw van een fabriek is stilgelegd om demonstraties tegen deze bouw te voorkomen, maar nog merkwaardiger zijn de volgende maatregelen:

• Postduiven in peking hebben huisarrest, en ballonnen mogen niet worden losgelaten.
  • Op afstand bestuurbare speelgoedvliegtuigjes en helikopters kan je alleen kopen als je je kunt identificeren bij een in de winkel aanwezige politie agent
  • Messen en puntenslijpers zijn uit de schappen gehaald. En messen en scharen zijn verboden in treinen.
  • Als je met de taxi naar Chang'an avenue wilt (waar zich de forbidden city, tianamen square en het parlementsgebouw bevinden) moet je formulieren invullen.
  • Ramen van taxi's kunnen niet meer open; taxichauffeurs moeten de hendels verwijderen zodat passagiers geen pamfletten uit de ramen kunnen gooien. Ook in stadbussen moeten ramen gesloten blijven
  • Ook moet taxichauffeurs erop toezien dat passagiers geen pingpongballen of ballonnen bij zich hebben omdat ze daar een reactionaire boodschap op kunnen schrijven.
  • Concerten zijn uitgesteld.
  • Vrachtwagens zijn verboden binnen de vijfde ringweg van de stad.
  • Schoolexcursies zijn verplicht afgelast
  • De Chinese Google, genaamd Weibo, heeft een make-over gehad. Boven berichten van gebruikers staan foto's van het Plein van de Hemelse Vrede en de nationale vlag. Maar zoeken op '18 big', zoals de overdracht wordt genoemd, levert alleen de volgende boodschap op: 'Vanwege relevante wetten, beleid en reguleringen worden je zoekresultaten niet getoond'.
  • En ook vond ik ergens dat massagesalons worden gevraag om open te blijven in de avonduren, al is mij het verband tussen deze maatregel en het partij congres niet duidelijk, behalve dat de ongeveer 2000 bij elkaar gekomen heren het 's avonds misschien prettig vinden om te ontspannen op een massage tafel...

Geloof je het niet helemaal ga dan naarhttp://www.foxnews.com/world/2012/11/01/security-during-china-party-congress-extends-to-restrictions-on-pigeons-pencil/. En als je echt genoeg hebt van de Amerikaanse verkiezingen kan je in het volgende artikel lezen wat de machtswisseling precies inhoudt: http://dejaap.nl/2012/10/08/china-staat-aan-vooravond-van-ingrijpend-decennium/?wpmp_switcher=mobile
Dus zoals je kan zien gaat het hier er even anders aan toe dan in Amerika. Niet gek dat mijn brand management professor laatst tegen ons zei: I recommend the Chinese students to watch the Obama Romney debate, so you learn about democracy. De studenten die ik echter over de komende happening heb gevraagd blijken allemaal niet echt op de hoogte of geïnteresseerd, voor hun komt het er uiteindelijk op neer dat er voor hun waarschijnlijk niet veel zal veranderen.

Dat was wel weer genoeg voor deze keer. Tot het volgende verhaal!

Miek A

Interessant dat verhaal van de professor in de bus! Zou dat ook verklaren waarom alle chinezen overal slapen? Ik neem aan voor een goeie education om een huis in een stad te kopen en te trouwen. Laat ze toch thuis slapen en niet overal op de uni :P achja, cultuurverschillen :P